Amb l'objectiu de mostrar, amb un toc d'humor, les trajectòries personals i el sistema educatiu català, us presentem els monòlegs representats per Godai Garcia, Anna Comet, Moha Amazian i Fortià Prat.
Conèixer els teus interessos, capacitats, aptituds i la realitat del mercat laboral, és el primer pas per anar definint el teu projecte de vida i el teu futur professional.
Per anar construint aquest projecte personal i professional, és important que primer et coneguis a tu mateix. Et proposem un itinerari d’eines i recursos que t’ajudaran a prendre les decisions sobre les teves expectatives formatives, acadèmiques i professionals.
Es basa en diverses preguntes per detectar els teus valors, les teves competències, preferències i personalitat, amb uns resultats orientatius que poden canviar en el temps, segons els teus interessos. Fes una lectura detallada de les orientacions abans d'iniciar el qüestionari.
És important que responguis de forma reflexiva per poder obtenir uns resultats ajustats al teu perfil personal. Es recomana fer també altres qüestionaris per comparar-ne els resultats.
CONÈIXER ELS MEUS INTERESSOS: QÜESTIONARI D’AUTOCONEIXAMENT
Per a fer-ho, podeu utilitzar aquest diccionari de competències, a fi de conèixer-les millor i detectar-les entre els/les joves:
DICCIONARI PER ENTENDRE LES MEVES COMPETÈNCIES
El Batxillerat és una de les ètapes a escollir després de l’Educació Secundària i la seva durada és de dos cursos. Es caracteritza per a presentar diferents modalitats i, de manera flexible es poden cursar diferents vies dins de cada modalitat a fi d’oferir una formació més especialitzada per als/les alumnes. Aquests estudis tenen les següents finalitats:
L’ESTRUCTURA I MODALITATS DEL BATXILLERAT
Les assignatures del batxillerat LOMCE s'estructuren de la següent forma:
Podràs obtenir el títol de batxillerat superant totes les matèries.
Després del Batxillerat cal prosseguir amb el teu itinerari formatiu i per a fer-ho, hi ha diverses opcions formatives. Al següent enllaç I DESPRÉS DEL BATXILLERAT QUÈ? podràs explorar cada una d’aquestes opcions i conèixer-les totes per a poder prendre una decisió més fonamentada i ajustada al teu perfil. És important conèixer altres opcions acadèmiques i formatives, doncs aquestes et permetran tenir més informació alhora de decidir i investigar diferents professions.
Si el que vols és accedir a la universitat després del batxillerat, hauràs de superar una prova específica d'accés.
El principal objectiu dels cicles formatius de grau mitjà és que assoleixis una correcta utilització dels instruments i les tècniques d'una professió determinada.
Per a poder accedir a aquests estudis, cal que compleixis una de les següents condicions:
És important conèixer LES CARACTERÍSTIQUES DELS CICLES FORMATIUS DE GRAU MITJÀ alhora de decidir per un itinerari formatiu, doncs conèixer-los et permetrà escollir la formació més adaptada a tu i als teus interessos.
A través d’un treball cooperatiu entre el Grup de Centres de Formació Professional i el Departament d’Educació, s’ha elaborat un TRÍPTIC INFORMATIU amb tota l’oferta de formació professional que hi ha a la comarca per al curs vinent 2019-2020.
Les vocacions industrials es poden descriure com l'ofici o agrupació de diferents ocupacions que tenen en comú una o vàries àrees de coneixement i camps d’interès dintre d’un sector d’activitat econòmica concret. Com veuries dedicar-te a una professió en què combines els idiomes, la capacitat d’organització i les competències digitals?
Si estàs interesat/da sobre les principals funcions sobre LES VOCACIONS INDUSTRIALS, no dubtis a informar-te més.
La Juliana Canet i altres influencers van provar-ho, descobreix com els hi va anar, AQUÍ.
L’orientació Educativa serveix de guia per el treball professional i d’equip de professorat al servei de l’èxit escolar de l’alumne, a fi de garantir l’assoliment de les competències bàsiques des de l’acompanyament personalitzat de l’alumne al llarg de l’escolarització en els diferents ensenyaments.
Aquesta tasca inclou diferents aspectes a tenir en compte:
Per a fer-ho podeu utilitzar com a recurs aquesta PROPOSTA DE TREBALL AL CENTRE EDUCATIU a fi d’abordar aquesta mirada orientadora en l’acció educativa a partir d’uns processos professionals de formació interna. A continuació es presenta un enllaç amb recursos formatius:
Seguint el MODEL COMPETENCIAL ORIENTADOR elaborat des del Departament d’Ensenyament el curs 2011-2012, s’aborden els principis pedagògics i les dinàmiques organitzatives i de relació d’un centre orientades a afavorir l’exit de l’alumne pel que fa a la seva autonomia i desenvolupament del seu projecte de vida.
L’adolescència és un procés de canvis i evolució, un període ple d’oportunitats i riscos. Com a professionals és important que estiguem a prop d’aquests canvis i dotem als/les adolescents d’eines per ajudar a identificar les pròpies competències, detectant quines es poden millorar i de quina manera es pot fer. A continuació es presenta un MANUAL D’EINES PER A AJUDAR A IDENTIFICAR LES COMPETÈCIES DELS/LES ALUMNES a través de l’acompanyament professional.
L’orientació educativa és un procés que necessita coresponsabilitat entre família i escola. Des de casa és important tenir coneixement de com és vostre fill o filla i poder-lo acompanyar en la tria de futurs ensenyaments, a fi d’acompanyar-lo en el procés de construcció del seu projecte de vida. Com a pares i mares, és important dedicar temps a valorar els diferents factors que cal tenir en compte per a la construcció de l’itinerari formatiu del vostre fill/a.
En aquest acompanyament són diversos els aspectes a tenir en compte:
Les eines d’autoconeixement són essencials per a reconèixer aquests aspectes i fent un acompanyament vostres fills/es els podeu ajudar a interpretar millor els resultats obtinguts i extreure’n conclusions més útils. És important afavorir el diàleg amb els vostres fills/es i escolar-ne la seva opinió, doncs el vostre punt de vista ha de ser complementari, però no decisiu ni autoritari. Han de ser ells/es mateixos/es els que prenguin la dedició i cal que se’n responsabilitzin, doncs al final aprendre a decidir és un procés maduratiu pel qual han de passar.
En el següent enllaç trobareu EINES D’AUTOCONEIXAMENT que poden utilitzar els vostres fills/es amb el vostre acompanyament.
Si voleu profunditzar sobre l’acompanyament escolar des de casa, en el proper enllaç es presenta una PROPOSTA DIDÀCTICA D’ACOMPANTAMENT per a famílies sobre com promoure a casa l’acompanyament escolar dels fills. Presenta diferent material dividit en diverses sessions amb els següents objectius: